Pozdrav ljudi,
Ne znam koliko vas
zanimaju slušalice, ali eto, ja već više od 3 godine radim na
projektu razvoja nekoliko modela i skupio sam dosta materijala za
podijeliti sa onima koje interesiraju slušalice. Pošto se radi o
domaćem projektu, odlučio sam ga predstaviti domaćoj publici, da
dobijem neku povratnu informaciju, dojmove, mišljenja, savjete, itd.
Inače je projekt narastao do dosta većeg obujma nego što sam u
početku planirao, do sada sam u sve skupa uložio najmanje 2000 sati
rada, samostalno učio od osnova, i to paralelno uz studiranje
medicine. Znači većinu i to malo slobodnog vremena kojeg sam imao
sam potrošio na projekt. Ali eto, kad te nešto zanima, imaš volje
i vidiš potencijal u tome, nije teško. (lažem, svejedno je teško
) Projekt još nije gotov, da to kažem odmah u startu, još uvijek
je sve skupa u procesu razvoja sa puno prostora za napredak i planova
za budućnost, ali mislim da u trenutnom stadiju barem pokazuje
određenu razinu potencijala.
Neću ovdje ulaziti u
pretjerane detalje o projektu, samo ću napisati ono najosnovnije,
jer sam napravio iznimno detaljnu web stranicu o njemu sa hrpom
opisa, par stotina fotografija, hrpu 4K rendera, 20+ video klipova,
itd., samo ne znam je li mi dopušteno staviti link na nju, pa za sad
neću.
Reći ću samo da sam
krenuo od nule i samostalno od osnova učio o svakom aspektu
projetka. Znači, od učenja o korištenju CAD programa za dizajn, o
raznim tehnologijama aditivne proizvodnje i njihovom korištenju za
izgradnju slušalica (što je prvi primjer primjene takvih
tehnologija za izgradnju slušalica), o samim principima dizajna
slušalica, itd. Uz to sam morao naučiti kako obraditi sirove
plastične komponente da izgledaju dobro, što je nešto o čemu sam
i napisao i snimio detaljan korak-po-korak vodič. Dakle, morao sam
"savladati" neke aspekte prije nego što sam se uopće
mogao upustiti u proces razvoja slušalica.
Bilo je tu jako, jako
puno testiranja, eksperimentiranja i izgradnje hrpe prototipova u
raznim stadijima razvoja, igranja sa mnoštvom zvučnika, filtera,
kablova, jastučića za uši, itd. Znači projekt nije rađen bez
glave i repa, i nije se do trenutnog stadija stiglo preko noći. Kroz
te malo više od tri godine sam dizajnirao nekoliko dovršenih modela
slušalica, nekih više, nekih manje uspješnih, ali svi su bili
korisni za učenje. Za sada ću predstaviti tri modela koja su recimo
dovršena što se tiče generalnog dizajna, uz možda par sitnica
koje se mogu poboljšati.
Inače imam dosta
iskustva sa slušalicama, imao sam ili isprobao veliku većinu
slušalica na tržištu kroz zadnjih 12-13 godina, uz nekoliko
"flagship" modela, od kojih sam Beyerdynamic T1 koristio
kao referentan model dugi niz godina. Uz to sam i napisao dosta
recenzija na stranim forumima, tako da imam iskustva sa širokim
rasponom slušalica, od najjeftinijih, pa sve do high-enda. Mislim da
sam do sada naučio što je dobro, a što nije, i da mi je to
iskustvo isprobavanja, kupovanja, prodavanja, zamjena, itd. slušalica
puno pomoglo u ovom projektu. Zapravo je jedan od povoda razvoja
vlastitih slušalica bila činjenica da sam praktički sve što mi je
bilo zanimljivo (i teoretski/financijski dostupno) već isprobao.

Ukratko, koji su glavni
ciljevi projekta?
Kao prvo, napraviti
modularne slušalice
koje nude mogućnost korištenja više različitih zvučnika, i
sa raznim mogućnostima blagog podešavanja zvuka prema nekim
individualnim preferencijama. Naravno, po "defaultu" su
dizajnirane za neki "neutralan" balans, a onda od tog
nekog početnog karaktera zvuka nude razne mogućnosti za
manipulaciju kroz promjenu nekih komponenti, dok većina
konstrukcije slušalica ostaje netaknuta. To je moguće zbog toga
jer su slušalice dizajnirane na način da se sastoje od dvije
skupine komponenti. Prva su strukturne i mehaničke komponente koje
su velike, skuplje za izradu i predstavljaju neki "kostur"
cijele konstrukcije, ali same po sebi nemaju nekog pretjeranog
utjecaja na zvuk. Druga skupina su funkcionalne komponente, koje
imaju direktan utjecaj na zvuk, poput raznih akustičkih filtera,
rešetki, itd. Te komponente se mogu dizajnirati u različitim
verzijama, za specifične potrebe, jeftine su za izradu i lako se
montiraju na kostur. Uz to, te komponente su unikatne, tj. nema ih
na drugim slušalicama, a omogućuju vrlo fino podešavanje zvuka,
sve na potpuno reverzibilan način. Već sam na web stranici
detaljno objasnio kako i zašto je moguće izgraditi modularne
slušalice, pa mogu staviti link na "teoriju" baziranu na
mojim iskustvima.
Drugi cilj je bio da
sve komponente slušalica budu lako odvojive sa osnovnim alatom, da
se lako modificiraju, popravljaju, da se slušalice u budućnosti
mogu lako nadograditi sa poboljšanim komponentama, itd. Znači, ako
za godinu-dvije želim neku promjenu, ne moram napraviti kompletne
nove slušalice, nego se samo igrati sa određenim detaljima. Dakle,
više se radi o potpuno fleksibilnoj "DIY platformi", jer
svaki model je dizajniran na način da ga se može izgraditi u
raznim konfiguracijama, i što se tiče izgleda, i što se tiče
zvuka. Znači, praktično potpuno suprotan pristup izgradnji od
većine slušalica na tržištu, koje obično maksimalno limitiraju
bilo kakvo uplitanje u zvuk, i onemogućuju bilo kakve modifikacije
bez trajnih oštećenja. Proveo sam jako puno vremena razvijajući
tu ideju, da ne završi kao samo dobra ideja na papiru, nego da
funkcionira u praksi.
Cilj je bio
koristiti najnaprednije metode proizvodnje komponenti putem
vrhunskih industrijskih metoda 3D printanja, ili "aditivne
proizvodnje". Da odmah objasnim da metode koje sam koristio
nemaju nikakve veze sa šire poznatim FDM 3D printanjem. Ovdje su
korištene "Selective Laser Sintering" i "Multi-jet
Fusion" tehnologije, koje su primarno razvijene za auto i
motosport industrije, avio industriju i generalno za "inženjerske",
a ne hobby potrebe. Te metode predstavljaju apsolutan vrhunac "3D
printanja" i nemaju praktički nikakve limitacije što se tiče
dizajna i kompleksnosti predmeta za proizvodnju. Dovoljno je reći
da strojevi koji se koriste za proizvodnju stoje po 200 ili 300
tisuća eura, znači, sve usporedbe sa klasičnim 3D printerima
padaju u vodu. Materijali iz kojih su komponente izrađene su
bazirani na poliamidu, od osnovnog PA12, pa do PA ojačanog staklom,
aluminijem, grafitom ili karbonskim vlaknima. To su materijali koji
imaju ekstremne mehaničke karakteristike, daleko iznad jeftine ABS
plastike koja se inače koristi za izgradnju slušalica, i idealni
su za slušalice, jer su vrlo lagani, a nevjerojatno kruti i čvrsti.
Činjenica da ne postoje limitacije što se tiče dizajna i
kompleksnosti zbog samog načina "printanja", u
kombinaciji sa takvim materijalima, otvara mogućnosti koji su
prethodno bile nezamislive, uključujući i pojedinačnu proizvodnju
unikatnih komponenti, jednu po jednu, bez ikakvih "financijskih
prepreka", kao što je to slučaj kod primjerice lijevanja
plastičnih komponenti pomoću kalupa, kad moraš uložiti par
tisuća eura samo u kalupe, i onda nakon toga više nemaš
mogućnosti promjene dizajna. Kod aditivne proizvodnje toga nema.
Što dizajniraš, to možes proizvesti, po istoj cijeni za jedan ili
za tisuću komada. Upravo zbog toga je relativno lako
eksperimentirati sa raznim dizajnima, što je prije par godina bilo
nemoguće. To su još uvijek vrlo nove tehnologije (npr. MJF je
postao javno dostupan 2016. godine), ali upravo zato je sada bitno
naučiti kako raditi sa njima i biti na "prvoj liniji".
Kao što sam već spomenuo, ovaj projekt predstavlja prvi primjer
masovnog korištenja SLS i MJF metoda u svijetu slušalica, što
možda zvuči malo nevjerojatno, ali je istina. Jedan jedini drugi
primjer su Nighthawk slušalice od Audioquesta, gdje je samo
mala stražnja rešetka na slušalicama isprintana MJF metodom.
Što se tiče samih
slušalica,
dao sam im vrlo "kreativna"
imena: V1, V2 i V3.
Svi detalji o njima su na mojoj
stranici, uključujući i hrpu 4K rendera sa prikazima kako je zamišljeno da te slušalice jednog dana izgledaju, pa ako dobijem dozvolu za staviti linkove, stavit ću ih, a
za sada ću samo vrlo ukratko opisati o čemu se radi i staviti par
galerija slika sa gotovim prototipovima.
V1
V1 je moj pokušaj izgradnje takozvanog
Grado-mod modela, što je vrlo popularan tip slušalica u DIY vodama,
zapravo daleko najčešći tip DIY slušalica. Problem je u tome što
svi sve rade na isti kalup. Meni je cilj bio napraviti nešto bolje i
drugačije, a ne samo kopirati ono što već postoji. Slušalice su
dizajnirane prema prethodno navedenim ciljevima projekta, znači
potpuno su modularne, apsolutno svaka komponenta je odvojiva, a opet
kad su sklopljene, ostavljaju monolitan dojam. Uz to nude nekoliko
mogućnosti za finu manipulaciju zvuka, što mogu opisati ako ikoga
zanima.
Komponente su proizvedene iz PA12
plastike koristeći Multi-jet Fusion strojeve, a obrađene su ručno,
sve do završnog ručnog poliranja do visokog sjaja. Inače sam
ogromna picajzla što se tiče kvalitete izrade, alergičan sam na
bilo kakvo škripanje, pucketanje, labavost u spojevima, itd. Tako da
su što se toga tiče modeli dovedeni do visoke razine, iako se radi
samo o prototipovima koje sam valjda 200 puta rastavio i sastavio.
Svi modeli, uključujući i V1, koriste Elleven Acoustica P1
drivere, što su apsolutno vrhunski i vrlo cijenjeni "aftermarket"
zvučnici, objektivno u rangu zvučnika iz najboljih dinamičkih
slušalica na tržištu bez obzira na cijenu. Istina, skupi su, oko
1500kn za par, ali bez sumnje vrijede toliko. Isprobao sam mnoge
zvučnike, ali nakon puno testiranja i slušanja, ovi su nekako
"izgurali" sve ostale na periferiju, što ne znači da su
drugi loši, ali sam se kod ovih modela slušalica fokusirao na
korištenje P1 zvučnika. No, mnogi drugi zvučnici pašu u ove
slušalice bez ikakvih promjena. Elleven Acoustica ima još tri modela,
a još dvije poznate kompanije Nhoord i Symphones rade vrlo dobre
modele koji su nešto jeftiniji, a opet osjetno bolji od zvučnika u
"komercijalnim" slušalicama ispod 400-500€. Kad sam već
spomenuo komercijalne slušalice, zanimljivo je vidjeti koliko mali
postotak ukupne cijene vrlo cijenjenih slušalica predstavljaju sami
zvučnici...obično manje od 10%, i to ako gledamo cijene po kojima
ti isti proizvođači prodaju svoje zvučnike preko službenih
stranica za rezervne dijelove.
Ne želim napuniti cijeli post low-res
slikama, pa ću radije staviti linkove na imagur albume:
V1 srebrni prototip (unutra su i ARTA
mjerenja)
V1 crni prototp
V2
i V3
Ovo su modeli koji su
zamišljeni kao DIY platforme, znači neki osnovni dizajn ili kao što
sam ranije rekao, "kostur", koji se onda može
prilagođavati raznim potrebama. Kao koncept, to je nešto potpuno
novo, odnosno nema slušalica na tržištu koje to omogućuju na tako
jednostavan način, i s time da su svi elementi podešavanja
specifično dizajnirani za određenu svrhu i omogućuju igranje sa
zvukom na potpuno reverzibilan način. Jedan od razloga za to je
upravo postojanje SLS i MJF tehnologija aditivne proizvodnje, jer da
bi ovaj koncept funkcionirao u praksi, mora postojati način da se
dizajni individualnih komponenti prilagode određenim potrebama i
proizvedu u maloj količini, sa vrlo preciznim dimenzijama i malim
dimenzijskim tolerancijama (< 0.1mm po 100mm u X,Y i Z).
V2 i V3 modeli su po
svojem kosturu vrlo slični, tj. međusobno dijele mnoge strukturne
komponente i cijeli "headband", ali su po dizajnu samih
"ear cupova" različiti. Ukratko, svake slušalice imaju
dvije glavne akustične komore, prednju koja je ispred zvučnika, i
stražnju, iza zvučnika. V2 su klasične otvorene slušalice sa
stražnjom komorom koja je prekrivena transparentnom rešetkom, a
otvori na baffle-u direktno povezuju prednju i stražnju komoru, sa
posebnim filterom između njih. S druge strane, V3 ima potpuno
odvojenu stražnju komoru, dakle, nema nikakve komunikacije između
prednje i stražnje komore. E sad, koji od ta dva pristupa je bolji,
teško je reći. U teoriji je pristup sa potpuno odvojenim komorama
bolji. U praksi, to znači da se slušalice malo drugačije
"podešavaju" i imaju malo drugačije karaktere zvuka.
Što se tiče same
modularnosti ovih modela, sve komponente su individualno odvojive, i
svaki model nudi nekoliko mogućnosti za manipulaciju zvuka. Od
promjene filtera na baffle otvorima, do promjene veličine i oblika
prednjih i stražnjih akustičnih komora, otvorenosti stražnjih
rešetki, punjenja stražnjih komora određenim spužvama ili
polyfillom, podešavanja udaljenosti zvučnika od ušiju, promjene
jastučića za uši, itd. Opet, sve ovo sam u detalje opisao i proveo
jako puno vremena testirajući i igrajući se, pa ću staviti linkove
ako smijem.
Kao i V1, prototipovi
ovih modela su proizvedeni iz PA12 plastike koristeći MJF
tehnologiju. "Sirove" komponente imaju vrlo finu
teksturiranu mat sivu ili crnu površinu, a neke komponente sam ručno
obradio do visokog sjaja.
Stavit ću linkove na
galerije slika prototipova, a ako imate neka pitanja, pitajte, pa ću
se potruditi odgovoriti.
V2 prototip
V3 prototip
Postoji i stari,
polu-funkcionalni V3 prototip koji je bio proizveden iz PA plastike
ojačane karbonskim vlaknima i grafitom još tamo 2017. godine, od
strane kompanije u Engleskoj koja između ostalog radi i sa mnogim
Formula 1 ekipama. Taj materijal je trenutno vrh vrhova što se tiče
ojačanih plastika, neopisivo čvrst i krut, a komponente mogu biti
lagane ko pero. Jedini problem je što je puno skuplji od običnog
PA12, ali svejedno planiram i konačne verzije slušalica izgraditi
iz ovog materijala ukoliko budem imao mogućnosti.
V3 stariji prototip
Što se tiče zvuka,
teško je bez ikakve pristranosti pisati o vlastitom projektu, ali
ako nisam lud, a mislim da nisam, mogu reći da sva tri modela zvuče
odlično. Ne u usporedbi sa nekim jeftinim slušalicama, nego u
usporedbi sa velikom večinom slušalica na tržištu u rangu od 500
do 1000 eura. To kažem kao netko tko je godinama koristio
Beyerdynamic T1 kao referencu, a sad mi više ne trebaju i nakon rada
na ovom projektu mi ne pada na pamet kupiti gotove slušalice.
U mjerenjima nema
nikakvih anomalija ili očitih problema koji iskaču (bilo ih u
početku, ali su riješeni), subjektivno kod slušanja također.
Što nije čudno, pošto
su Elleven Acoustica P1 zvučnici iznimno tehnički sposobne i
ozbiljne igračke, sa nevjerojatnom dinamikom, razinom detalja i
transparentnošću, sa vrlo ujednačenim frekvencijskim odazivom i
općenito vrlo prirodnim zvukom, pogotovo kad pričamo o reprodukciji
vokala i instrumenata. Korištenje tih zvučnika u kombinaciji sa
vrlo kvalitetnim materijalima i specifičnim dizajnom, zbog čega su
komponente slušalica vrlo inertne i minimalno se "upliću u
zvuk", dovodi do vrlo visokih performansi, pogotovo kad se uzme
u obzir trošak izrade ovakvih slušalica. (i naravno, kad se
zaborave sva ulaganja u razvoj)
Možete vidjeti ARTA
grafove mojih vlastitih mjerenja u galerijama, u usporedbi sa
Beyerdynamic DT770 Pro 250 modelom, što je model slušalica koji se
nalazi u svakom studiju ili profi audio okruženju na svijetu. Nisu
mi mjerilo što se tiče performansi, nego služe samo kao referenca
da se vidi kako moj sustav mjerenja funkcionira, pa da grafovi mojih
vlastitih modela imaju više smisla. Što se samih grafova tiče, ono
što se vidi do nekih 5-6 kHz je precizno (tj. isto čujem kod
manualnih prolaza kroz frekvencijski raspon), a ovo iznad mi je malo
prenaglašeno u usporedbi sa onime što čujem. Međutim, sve iznad 5
kHz je generalno na mjerenjima slušalica upitno, to kažu čak i
najiskusniji "testeri" poput Tyll-a sa Innerfidelity-a, a
on ima mjernu opremu vrijednu poput dobrog auta i testirao je
doslovno sve slušalice koje su ikad bile na tržištu. Najbitnije je
ovo od 50 to 2500 Hz-a, što je praktički razna crta na sva tri
modela, i upravo zbog toga zvuče tako prirodno. V2 i V3 imaju mrvicu
naglašenije visoke tonove od V1, ali ne više od DT770, kao što se
vidi u grafovima.
V1 model je
najneutralniji, V2 ima mrvicu naglašenije visoke frekvencije
(najbliži je T1 po balansu), dok V3 ima "V-odaziv", znači
bas i visoki malo naglašeniji, a prijelaz između srednjih u visoke
malo pomaknut unazad, što je djelomično i efekt položaja zvučnika
pod kutem od 18 stupnjeva, zbog čega se između 3 i 4,5 kHz kod njih
čuje blagi pad u odazivu. (to također stvara dojam veće
"prostranosti" u zvuku V3 modela, između ostaloga)
Još uvijek je to tu
negdje blizu neutralnosti, ali kad bih birao modele za određenu
glazbu, V1 i V2 bi bile idealne za vokalnu i instumentalnu glazbu,
neki blues, jazz i stariji rock, dok su V3 više idealne za neku
elektroniku, pop, malo žešči rock, metal, i slično. Što ne znači
da ne zvuče dobro sa ostalom glazbog, ali su u trenutnoj
konfiguraciji bolje za navedene žanrove.
Ali opet, svi ti
subjektivni dojmovi su nebitni, odnosno, nisu fiksni, jer cijela
poanta modularnih slušalica i njihove konstrukcije je upravo u tome
da se vrlo lako manipulira balansom zvuka kroz promjenu samo jedne
ili dvije varijable. Na primjer, samo promjenom filtera na baffle-u
mogu linarno spustiti ili podignuti odaziv od dna pa negdje do 2000,
2500 Hz, kao što se vidi na slici sa grafovima u V2 galeriji, gdje
su obavljena mjerenja sa tri verzije filtera.
Što je
dalje u planu?
Trenutno se igram sa tri
nova modela slušalica koji će predstavljati popriličan korak
unaprijed u usporedbi sa sada prikazanim modelima, i eksperimentiram
sa nekim novim zvučnicima i konceptima, pa ću kad dođe vrijeme, i
ako će biti interesa, napisati ponešto o njima.
Što se tiče V1, V2 i
V3, planiram ih izraditi iz PA plastike ojačane karbonskim vlaknima,
a možda ću i neke strukturne komponentne izraditi iz aluminija,
ukoliko pronađem nekog tko će upaliti svoj CNC stroj za manje od
par tisuća kuna. Uz to, preostaje mi igranje sa raznim varijablama i
"dokumentiranje" efekata, tako da na kraju procesa mogu
napisati jedan sažeti "vodič" o tome kako i na koji način
manipulirati zvukom kod svakog od modela.
Eto, toliko za sada. Kao
što sam rekao, mogu ići u detalje oko određenih stvari ukoliko će
biti interesa. Ako
imate bilo kakva pitanja, slobodno pitajte ovdje ili u privatnim
porukama. Dajte mišljenja, kritike, savjete, itd., i isprika na malo podužem postu.